چگونه مخاطبان خود را به محصولات شما متصل کنید؟2021-04-22
قیف بازاریابی راهنمای تبدیل مخاطبان به مشتریان وفادار
برای شناسایی مخاطب هدف خود، به تفکری دقیق و پژوهشهای گسترده نیاز دارید. یکی از نخستین گامها برای شناخت مخاطبان هدف، تحلیل دادههای فروش است. بررسی تاریخچه فروش به شما کمک میکند تا الگوهای خرید مشتریان را شناسایی کنید و بفهمید کدام محصولات یا خدمات بیشترین فروش را داشتهاند و چرا. همچنین میتوانید اطلاعات جمعیتی و رفتاری مشتریان را از دادههای فروش استخراج کنید. هدفگذاری برای مخاطبان همشکل یکی از راحتترین و سادهترین راهها برای دستیابی به اکثر مخاطبان هدف در شبکههای اجتماعی است.
با گسترش استفاده از اس ام اس مارکتینگ، بسیاری از کاربران ممکن است از دریافت پیامهای تبلیغاتی خسته شوند. پس فقط در صورتی پیام شما را میخوانند که محتوای جذاب را با یک شماره معتبر و آشنا برای آنها ارسال کنید. برای شنود در رسانههای اجتماعی میتوانید از ابزارهای پژوهش در مورد مخاطبان سوشیال مدیا هم استفاده کنید. وقتی دارید کلمات کلیدی و هشتگها را بررسی میکنید، ممکن است به هشتگهای مرتبط دیگری هم بربخورید که در بین مخاطبان طرفداران زیادی دارند ولی شما از آنها خبر نداشتهاید.
در این روش میتوانید اسکرینشاتی از صفحه یا پستی از شخص مورد نظر را در استوری خود منتشر کنید. از کلمات کلیدی مناسب استفاده کنید و سعی کنید مشتریان را به انجام یک عمل خاص (Call to Action) تشویق کنید. برای ارسال پیامهای انبوه، به یک پلتفرم اس ام اس مارکتینگ نیاز دارید.
حتماً کمپینها را آزمایش کنید تا ببینید مخاطب شما چقدر خوب پاسخ میدهد تا مطمئن شوید که با بخش مناسب کار میکنید. به ایجاد مخاطب ادامه دهید زیرا تجزیه و تحلیل بازار شما اطلاعات جمعیتی جدیدی را نشان می دهد که می توانند مشتری شوند. روشهای بازاریابی آنلاین، امروزه ابزاری بسیار قوی برای پیا کردن مخاطب هدف محسوب میشوند. آنها باید عواملی مانند جمعیت شناسی، روانشناسی و رفتارهای خرید را در نظر بگیرند. یافتن و دستیابی به مخاطبان هدف برای استراتژی های بازاریابی ورودی یا دیجیتالی موفق بسیار مهم است.
با پیدا کردن این هشتگها قطعاً میتوانید به کاربران و مخاطبان هدف بیشتری دسترسی پیدا کنید. درنهایت، مخاطبان هدف در شبکههای اجتماعی به شما کمک میکنند محصول خود را بهطور مؤثر بفروشید و افرادی را که هدف قرار میدهید در اولویت قرار دهید. جذب مشتریان جدید و حفظ آنها نهتنها کلید موفقیت کسبوکارهاست، بلکه اساس رشد پایدار را تشکیل میدهد. آیا میخواهید فالوورهای جدید جذب کنید؟ محصول جدیدی را معرفی کنید؟ یا فروش خود را افزایش دهید؟ هر کدام از این اهداف نیاز به طراحی مسابقهای متفاوت دارند. قوانین مسابقه باید بهصورت شفاف بیان شوند تا از بروز هرگونه ابهام جلوگیری شود. اهدای جوایز جذاب نیز از عوامل مهمی است که مشارکت کاربران را افزایش میدهد.
قیف بازاریابی در B2B (Business to Business) و B2C (Business to Consumer) تفاوتهایی دارد. در بازار B2B، فرایند فروش معمولاً پیچیدهتر است و ممکن است مراحل بیشتری در قیف وجود داشته باشد. این تفاوتها باعث میشود که استراتژیها و تاکتیکهای بازاریابی در این دو مدل متفاوت باشند. هنگام تلاش برای جلب کردن توجه مخاطب هدف خود در شبکههای اجتماعی، به رقبا توجه کنید.
یکی از مهمترین کارهایی که برای دستیابی به مخاطب هدف در شبکه های اجتماعی باید انجام دهید، تولید محتوای ارزشمند و داشتن یک استراتژی محتوای عالی برای حضور فعال و موثر در شبکههای اجتماعی است. بله، میتوانید تحقیق مخاطب هدف را به تنهایی انجام دهید، اما در برخی موارد بهتر است به کمک متخصصین تحقیقات بازار و ابزارهای مناسبی که برای این منظور وجود دارد، اقدام کنید. این افراد و ابزارها میتوانند به شما در تحلیل دادهها و ارائه راهکارهای بهتر کمک کنند. طبیعی است و انتظار می رود که شرکت ها همان مخاطبان رقبای خود را هدف قرار دهند تا سعی کنند مشتریان خود را جذب کنند. ابزارهای گوش دادن اجتماعی و نرم افزار مدیریت ارتباط با مشتری (CRM) می توانند اطلاعات زیادی در مورد مخاطبان رقیب ارائه دهند. یک مخاطب هدف می تواند بر اساس عوامل مختلفی از جمله موقعیت مکانی، جنسیت، سن، تحصیلات و وضعیت اجتماعی-اقتصادی باشد.
اطلاعات نیمروزی شامل نکات رانندگی و گزارش کوپنهای در حال باطل شدن است. اطلاعات عصرگاهی شامل خلاصه رویدادهای روز با تصاویری از Gallery و ویژگیهای برجسته فعالیتهای روزمره است. با بهروز کردن تنظیمات محصولات خود، به ما کمک کنید پیشنهادات بهتری برایتان ارائه دهیم. اطلاعات و خدمات بازاریابی Samsung.com ، اعلامیه های محصول و خدمات جدید و همچنین پیشنهادهای ویژه ، رویدادها و خبرنامه ها. ولاگری دنیای هیجانانگیز و پرجنبوجوشی است، اما مثل هر مسیر دیگری، هم چالش و هم فرصتهای خودش را دارد. اگر بدانید چطور از این چالشها عبور کنید و از فرصتها به بهترین شکل بهره ببرید، میتواند تجربهای بسیار لذتبخش و سودآور برای شما باشد.
مخاطبان همشکل و شبیه به هم مشخصات و رفتارهایی دارند که شبیه به مخاطبان کنونی شما در شبکههای اجتماعی است. آیا لیستی از مشتریان یا مشترکین خودتان دارید؟ اگر لیستی از این افراد داشته باشید میتوانید خیلی دقیق آنها را با تبلیغات مناسب هدف قرار دهید. باید محتوای خودتان را به گونهای تولید کنید که با خصوصیات و رفتارهای مشترک مخاطبان بیشترین سازگاری را داشته باشد. شرکت در رویدادها و نمایشگاهها فرصتی استثنایی برای تعامل مستقیم با مشتریان و نمایش ارزشهای برند شماست. این رویدادها به شما امکان میدهند تا در محیطی رقابتی، محصولات یا خدمات خود را به مشتریان هدف عرضه کنید.
هنگامیکه متوجه شدید مخاطبان شما چه کسانی هستند، بفهمید که آنها در اینترنت به کجا میروند. بهعنوانمثال، اگر بیش از یک محصول بفروشید، منطقی است که شخصیتهای مختلفی داشته باشید. با انجام تحلیل و ارزیابی به طور منظم ، در مسیر موفقیت قرار میگیرید و اهداف خود را با اطمینان و قدرت بیشتر محقق میکنید. این فرآیند مثل یک راهنمای مطمئن، شما را در مسیر پیشرفت و رشد هدایت میکند. یک وبسایت حرفهای و کاربر پسند ، اولین اثر گذاری شما بر مشتری هدف است.
پژوهش و مطالعه عمیق در حوزههای مرتبط با مخاطب هدف نیز ابزاری مهم برای تحقیق است. با مطالعه کتب، مقالات، گزارشات، و مطالب مرتبط با حوزه کسب و کارتان، میتوانید به دانش و تخصص بیشتری در مورد نیازها و تمایلات مخاطبان خود برسید. همچنین، بررسی تحقیقات دیگران و مطالعه موردی موفقیتهای و شکستهای دیگران نیز میتواند به شما در تدوین استراتژیهای مناسب کمک کند. از طرف دیگر، مشتریان به معامله با شرکتهای معتبر و به درد بخور علاقه دارند. در نهایت، همیشه از برقراری ارتباط در یک سطح احساسی با مصرف کنندگان اطمینان حاصل کنید. خلاقیت داشته باشید و به فکر راههای جدیدتری برای افزایش جذابیت کسب و کارتان باشید.
به ویدئوهایتان موسیقی اضافه کنید، قسمتهای اضافی را برش بزنید و متن یا افکتهای جذاب اضافه کنید. همچنین، هوش مصنوعی، گیمیفیکیشن و بازاریابی صوتی تجربه کاربری را در این نوع بازاریابی بهبود میبخشند. بعد از شات شدن، اولین چیزی که بازدیدکنندگان جدید میبینند، محتوای شماست. اگر پستها و استوریهای شما جذاب و مفید نباشند، ممکن است علاقهای به فالو کردن شما پیدا نکنند.
یکی از بهترین پلتفرمها در این زمینه، پنل پیامکی نواتل است که در ادامه بیشتر به آن میپردازیم. اولین کاری که باید انجام دهید این است یک لیست روشن و شفاف از مزایای محصولات خودتان تهیه کنید. وقتی این لیست را تهیه کنید، خیلی راحت میفهمید که محصولات شما چه مزایایی برای مخاطب دارد. اینکه بفهمید مخاطبان در کجا هستند، به شما کمک میکند تا پلتفرم رسانه اجتماعی خود را پیداکرده و روی آن تمرکز کنید.
راهنمای خرید
در این مقاله به بررسی این موضوع می پردازیم که مخاطب هدف چیست، چرا مهم است و چگونه مخاطب هدف خود را پیدا کنید. برنامههای وفاداری مشتریان یک ابزار قوی برای جلب توجه و نگهداشتن مخاطبان هدف هستند. این برنامهها انگیزههایی مانند تخفیفها، جوایز و امتیازهای وفاداری به مشتریان ارائه میدهند تا با شما ارتباط برقرار کنند و خریدهای بیشتری انجام دهند. با بهکارگیری برنامههای وفاداری، میتوانید ارتباط نزدیکتری با مخاطبان خود برقرار کنید و جذب مشتریان هدف را انجام دهید. به طور معمول، مخاطبان هدف را میتوان بر اساس ویژگیهای مشترکی که دارند دستهبندی کرد.
تحقیق در بازار
ارائه محتوای مفید و ارزشمند ، مانند مقالات، ویدیوها و اینفوگرافیک ، به شما کمک میکند تا مشتریان هدف خود را جذب و با آنها ارتباط برقرار کنید. یکی از موثرترین روشها برای گسترش پایگاه مشتریان، بازاریابی ارجاعی است. این روش بر پایه اعتماد و توصیههای شخصی بنا شده است و بهطورطبیعی منجربه جذب مشتری فراوان و افزایش تعداد مشتریان وفادار میشود. در بازاریابی ارجاعی، مشتریان فعلی تشویق میشوند تا برند شما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنند. در ازای هر معرفی موفق، پاداشی مشخص به مشتری معرفیکننده ارائه میشود. این پاداش به شکل کد تخفیف، هدیه یا امتیاز ویژه از طریق پنل ارسال پیامک به این فرد ارسال میشود.
با این حال، صرفاً شناسایی این مخاطبان کافی نیست؛ طراحی پرسونای مشتری نیز نقشی کلیدی در برقراری ارتباط مؤثر با آنان ایفا میکند. در این مقاله، به بررسی اهمیت شناسایی مخاطبان هدف، روشهای یافتن مخاطب هدف مناسب و چگونگی طراحی پرسونای مشتری در فضای مجازی میپردازیم. اگر میخواهید جامعه هدف خود را به شکلی دقیق شناسایی کنید، با ما همراه باشید.
{کدام ابزارها برای تحقیق مخاطب هدف مناسب است؟
|}با مخاطبان خود تعامل کنید؛ به کامنتهایشان پاسخ دهید و به پیشنهاداتشان گوش دهید. این تعامل نه تنها به رشد پیج شما کمک میکند، بلکه باعث میشود ارتباط نزدیکتری با مخاطبانتان داشته باشید. اگر میخواهید صفحهای را شات کنید، حتماً از تصاویر یا ویدئوهای باکیفیت و مرتبط استفاده کنید. حتی میتوانید از یک اسکرینشات ساده اما زیبا برای شات استوری استفاده کنید.
بررسی کنید که کدام پستها بیشترین بازدید، لایک، کامنت و اشتراکگذاری را داشتهاند و بفهمید که چه عواملی باعث جذب مخاطبان شدهاند. از این اطلاعات برای بهبود استراتژیهای تولید محتوای خود استفاده کنید. برندها همیشه یک هدف مشترک دارند، و آن تعامل مداوم با مخاطبان هدفشان است.
- {
- وقتی یک مشتری از شما راضی باشد، داوطلبانه شما را به دوستان و آشنایانش معرفی میکند. |}
- اما برای موثر بودن تبلیغات، بهتر است که مطالب خلاقانه و جذابی ارائه دهید.
- باید محتوای خودتان را به گونهای تولید کنید که با خصوصیات و رفتارهای مشترک مخاطبان بیشترین سازگاری را داشته باشد. {
- رسانههای اجتماعی ابزاری قدرتمند برای جذب مشتریان و رشد کسبوکارها هستند. |}{
- همکاری با برندهای مکمل براساس ایجاد ارزش بیشتر برای هر دو طرف و مشتریان شکل میگیرد. |}
- پس از جمعآوری بازخوردها، باید آنها را تحلیل کنید تا به بینشهای ارزشمندی دست یابید.
یک لیست از مشکلات مشتریان و چیزهاییکه به آنها انگیزه میدهند تهیه کنید تا به مرور زمان و با تغییر و رشد کسب وکارتان به آن مراجعه کنید. اگر تعریف مخاطبهدف برای شما سخت است، میتوانید آن را به ۶ مرحله زیر تفکیک کنید. در واقع شماباید این “همه” را محدود به گروه کوچکی از افراد کنید که هم تمایل بهخرید سرویسها و محصولات شما دارند و هم ابزارهای تهیه آن را در اختیار دارند. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در مرورگر برای زمانی که دوباره دیدگاهی مینویسم. ذخیره نام، ایمیل و وبسایت من در این مرورگر برای دفعهی دیگری که دیدگاهی مینویسم. «موتور شیء-گرا» نور محیط را تشخیص میدهد و سوژهها را بهدقت شناسایی میکند.
مخاطب هدف میتواند بر اساس عواملی مانند سن، جنسیت، مکان، درآمد، علایق یا سایر اطلاعات دموگرافیک مانند عناوین شغلی یا مشکلات خاص شناسایی شود. توجه به این نکته ضروری است که مخاطبان هدف متفاوت هستند شخصیت های خریدار و پروفایل های مشتری ایده آل (ICP). مخاطبان هدف مجموعه گستردهتری از مشتریان بالقوه را نشان میدهند، در حالی که شخصیتهای خریدار و ICP نمایشهای دقیقتر و خیالیتر از مشتریان ایدهآل شما هستند.
بررسی آمار بازدید و ترافیک وبسایت نیز به شما اطلاعاتی درباره مخاطبان هدف میدهد. استفاده از تبلیغات در شبکههای اجتماعی، موتورهای جستجو و سایتهای مرتبط میتواند به شما کمک کند تا به طور دقیق مخاطبان هدف خود را هدایت کنید. از این لحاظ، بیشتر شبکههای اجتماعی اصلی اطلاعات مربوط به سن و جنسیت بازدیدکنندگان را از طریق یک سری نمودار ارائه میدهند. برای مثال، اینسایت اینستاگرام اطلاعات ارزشمندی را در مورد به مخاطبانتان در اختیار شما قرار میدهد. عموما تعیین دقیق مخاطبان هدفتان باعث میشود با افرادی ارتباط برقرار کنید که به احتمال زیاد به مشتریان شما تبدیل خواهند شد. به دلیل اهمیت این موضوع قصد داریم در این بخش نمونههایی از شرکتهای معروف را به شما معرفی کنیم.
رسانههای اجتماعی تنها برای ارسال پستها نیستند، بلکه فرصتی برای برقراری ارتباط مستقیم با مخاطبان نیز فراهم میکنند. با پاسخ به نظرات، پرسشها و پیامها، تعامل خود را با مخاطبان افزایش دهید. ارائه خدمت خوب، حفظ ارتباط با مشتری و پاسخ به نیاز آنها ، تجربه مثبت برای مشتری ایجاد میکند و مشتری را به شما وفادار میکند.
این تکنیک که یکی از راههای بازاریابی و جذب مشتری به شمار میرود، با استفاده از اصول روانشناسی و علوم اعصاب، به کسبوکارها کمک میکند تا تاثیرگذاری بیشتری بر تصمیمات مشتری داشته باشند. از ارسال کدهای تخفیف گرفته تا یادآوری خریدهای نیمهتمام، همه این موارد تجربه مشتری را بهبود میبخشند و نرخ تبدیل را افزایش میدهند. سامانه پیامکی SMS.ir با تعرفه پنل اس ام اس مقرونبهصرفه این امکان را فراهم میکند تا پیامکهای خود را بهصورت شخصیسازیشده، زمانبندیشده و هدفمند ارسال کنید. با این امکانات پیشرفته، میتوانید به شکلی هوشمندانه مشتریان خود را مدیریت کرده و ارتباطی موثرتر برقرار کنید. تولید محتوای متنوع، استفاده از تبلیغات هدفمند و ارتقاء تجربه کاربری به جذب مخاطبان کمک میکند.
میتوانید این اطلاعات را از طریق فرمهای ثبت نام، مسابقات، خرید بانکهای اطلاعاتی یا سایر روشها جمعآوری کنید. تست A/B یک راهکار عالی است که شما را از دودل بودن و شک و تردید نسبت به دو گزینه نجات میدهد. فرض کنید که شما مخاطب هدف خود را شناسایی کردید ولی نمیدانید که بین دو گزینه کدام را انتخاب کنید. تست A/B به شما کمک میکند که عملکرد و بازخورد دو گزینه را با هم مقایسه کنید و ببینید که کدام مورد بهتر جواب میدهد. برای اینکه مطمئن شوید استراتژیهای شما مؤثر واقع شدهاند، باید از ابزارهای تحلیلی استفاده کنید. ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس، Insights اینستاگرام و Facebook Analytics به شما کمک میکنند تا عملکرد پستها و تبلیغات خود را بسنجید و نقاط قوت و ضعف استراتژیهای خود را شناسایی کنید.
اساسا پرسوناها یک سری شخصیت من درآوردی هستند که گروههایی از افراد با علایق، اهداف و خواستههای یکسان را نشان میدهند. با استفاده از این پرسوناها میتوانید شخصا نحوه دسترسی به مخاطبانتان را در یک زمان درست درک کنید. با این حال، تمرکز روی شخصیت و داستان مخاطبانتان در هنگام ایجاد پرسونای خریدار اهمیت زیادی دارد. علاوه بر این، پرسوناها با ایجاد همدلی به درک بهتر نیازهای مشتریان کمک میکنند تا متوجه شوید سختگیری این افراد خاص چه دلایلی دارد. از اینرو، بررسی و شناسایی مخاطبان هدف رقبا به شما کمک میکند تا بازارهای مشابه و مکمل بهتری را شناسایی کنید. با مطالعه رفتار مخاطبان رقبا و تفاوتهای آن با مخاطبان خودتان، میتوانید استراتژیهای بازاریابی خود را بهبود بخشید و در شناسایی مخاطبان هدف از رقباهم بهتر عمل کنید.
آنها شامل ویژگیها، انگیزهها و چالشهای ویژهای هستند که به شما کمک میکنند تجارب بازاریابی شخصیتر را ایجاد کنید. پنل پیامکی نواتل با امکانات منحصر به فرد خود، به کسبوکارها کمک میکند تا ارتباطات خود را با مشتریان بهبود بخشند و پیامهای مدنظر را در زمان مناسب به مخاطبان برسانند. هشتگها یکی از ابزارهای مهم در رسانههای اجتماعی برای دسترسی به مخاطبان وسیعتر هستند. استفاده از هشتگهای مرتبط با کسبوکار شما میتواند باعث افزایش دیدهشدن پستهای شما شود. دقت کنید که از هشتگهای پرطرفدار و مرتبط استفاده کنید تا محتوای شما به مخاطبان بیشتری برسد.
حالا که با اهمیت شات کردن آشنا شدید، وقتش است که یاد بگیرید چطور این کار را انجام دهید. مثلاً با استفاده از این نوع تست میتوانید دو صفحه فروش، دو دکمه درخواست اقدام و غیره را با هم مقایسه کنید. گاهی تغییر دادن یک فاکتور که شاید چندان مهم نباشد میتواند تغییر چشمگیری در فروش شما ایجاد کند. اگر کسبوکار شما در کنار یک برند دیگر که مشتریان مشابه دارد، دیده شود، بدون تبلیغات مستقیم، مشتریان جدید جذب خواهید کرد.
پلتفرمهایی مثل Patreon یا Buy Me a Coffee این امکان را به شما میدهند که از مخاطبانتان حمایت مالی دریافت کنید. بسیاری از مخاطبان علاقهمند هستند از ولاگرهای محبوبشان حمایت کنند تا محتوای بهتری تولید شود. یک بلاگر ممکن است درباره دستور پخت یک غذا بنویسد و عکسهایی از مراحل پخت اضافه کند، ولی یک ولاگر همان غذا را جلوی دوربین میپزد و تمام جزئیات را بهصورت زنده نشان میدهد. در واقع، ولاگرها داستانهایشان را بهشکل دیداری و شنیداری روایت میکنند، که این میتواند حس صمیمیت و ارتباط بیشتری را به مخاطب منتقل کند. آنچه ولاگ را خاص میکند، حس واقعی و صمیمیتی است که به مخاطب منتقل میشود. در ولاگ، محتوایی رسمی یا خشک ندارید؛ شما با لحنی ساده و خودمانی صحبت میکنید و مخاطب حس میکند بخشی از زندگی شماست.
چگونه تبلیغات هدفمند در اینستاگرام مخاطبان بیشتری جذب میکند؟